23 november 2011

Julpyssel, del 1 - svävande lanterna


Igår blev det hemmadag med mat, bak, pyssel och umgänge med sôstra mi och våra minstingar. Väldigt mysigt! Jag bakade efter ett nytt recept på saffransbullar som jag läst om hos morsan & jag, och det smakade riktigt gott! Sonia & Lisa kan inte bara baka utan, framförallt, sy helschyssta grejer, ta en titt på deras blogg vettja!




Nu till tips på julpyssel; gör en svävande lanterna som kan hänga tjusigt i ett fönster, i granen eller för att förgylla ett mindre roligt hörn i rummet. Det här pysseltipset hittade jag för ett år sen hos Underbaraclara och igår gjorde jag och min syster några nya, det är snyggt att hänga några lanternor tillsammans i olika höjder.




Gör såhär: Klipp ut åtta stycken 1,5 cm breda remsor i snyggt papper, längden på remsorna är valfri. Det får gärna vara snyggt papper på båda sidor. Ju längre remsor desto mer oval blir lanternan. Samla ihop remsorna och gör hål i varje ände (ex med hålslag) och fäst med jungfruben upptill och nertill. Sprid sedan ut remsorna så att en "boll" bildas. Fäst med tunn tråd runt jungfrubensknoppen att hänga upp i. Vi trädde även några pärlor upptill/nertill för att få det att glittra lite.



Testa!

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade in hit när jag satt o kvällsklickade lite. Ville bara säga att jag tycker du syr himla fina barnkläder!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ska genast kvällsklicka mig till dig!

    SvaraRadera
  3. Elin tipsade mig om din blogg! Den är underbar! Här skall göras lanternor!
    / Anna (Koppom-elins vän)

    SvaraRadera
  4. Jajjamän! Det är "Bengan-Anna"

    SvaraRadera