07 december 2011

Julpyssel del 5 - rosettsnöflinga



Igår fick vi lite lite snö och solen sken så jag var tvungen att lägga pysslet i snön och fota. Men där ska dom ju inte ligga kvar utan de här rosettsnöflingorna ska hänga i julgranen eller pryda fönstret eller hänga i en dörröppning eller sättas på ett paket för att pynta till det lite extra.

Gör såhär: Klipp ut 5-16 pappersremsor, hur många du ska göra är beroende på hur "flikig" du vill ha din rosettsnöflinga. Och ju längre remsor desto större rosettsnöflinga. Går även bra att klippa olika tjocklekar på remsorna och det blir snyggt med olika mönster på pappren. Lägg remsorna utspridda med mitten över varann (se bild nedan), limma mellan varje remsa. Vik/Böj in varje ände och limma fast mot varann i mitten. Fäst ett bokmärke/stjärna/foto eller liknande i mitten för att dölja ändarna. Häng upp med sytråd.







Jag har även sytt färdigt två juliga klänningar, den med röd velour upptill är i storlek 116-122 och den i randigt stickat upptill är i storlek 110-116. Lägger dom i KIOSKEN här till höger.




3 kommentarer:

  1. Men gud va bra! Jag har gjort lanternorna på mitt jobb med alla barn och nu blir det flingor...Hurra och tack för tips! / Bengan-Anna*
    ps. Klänningarna är ljuvliga, tyvärr har jag ingen tös...snyft;)

    SvaraRadera
  2. Härligt Bengan-Anna att du inspireras, meningen så!

    SvaraRadera
  3. superfina!! /koppoms-ellin

    SvaraRadera