15 juni 2014

Sy klänning av skjorta

Helgens återanvändningstips kommer här: Jag har skrivit om det tidigare, om att använda gamla skjortor till nya barnplagg. Det står om det HÄR och HÄR, bland annat. Den här röda med prickar och rutor sydde jag för säkert mer än 1 år sedan och nu passar den på min dotter. Det är snyggt att blanda mönstrat, helt klart. Skjortan köpte jag till mig själv på second hand för några år sedan, men använde den aldrig så den var självklar att "slakta" för annat bruk. 

Du gör helt enkelt så att du klipper av nederdelen på en vuxenskjorta (strax under fickan brukar vara lagom), syr en överdel i trikå, syr på skjortnederdelen så knapparna hamnar bak och voilà du har en klänning till ett barn! Eftersom skjortan är mycket bredare än överdelen lägger du snygga veck och klänningen får ett snyggt fall.

Och tänk att smultronen redan är mogna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar